4 Mart 2015 Çarşamba

Tersyüz -Amy Harmon-

Yabancı yayın evine son zamanlarda biraz dalmışken DR'ın sürekli olarak gözüme soktuğu bir kitap kendisi. Amy Harmon Tersyüz'le 18 yaşında genç bir çocuğun 11 Eylül olayıyla hayatının ne şekilde değiştiğini bizim gözümüze sokuyor diyebilirim. 

Tanıtım bülteni;


Ambrose Young okulun en çekici çocuğu ve kasabanın yıldız güreşçisiydi. Uzun boylu ve yapılı bir vücudu, omuzlarına değen saçları ve yakıcı gözleriyle aşk romanlarının kapaklarını süsleyebilecek kadar yakışıklıydı. Fern Taylor bunun farkındaydı ve Ambrose Young'a âşıktı. Belki de bu kadar yakışıklı olduğu için Fern asla onunla birlikte olabileceğini düşünmemişti. Ta ki her şey tersyüz olana ve Ambrose'un eski yakışıklılığından eser kalmayana kadar… 

Tersyüz, beş genç adamın küçük bir kasabadan kalkıp savaşa gidişinin ve içlerinden sadece birinin geri dönüşünün hikâyesi... Hayatı, benliği, güzelliği kaybetmenin hikayesi... Bir kızın, yıkılmış bir çocuğa ve yaralı bir savaşçının, sıradan bir kıza olan aşkının hikâyesi... Kalp kırıklığının üstesinden gelen bir arkadaşlığın ve bilinen kalıpların dışına çıkan bir kahramanın hikayesi... Tersyüz, hepimizin içinde biraz iyiliğin biraz da kötülüğün olduğunu keşfettiğimiz modern çağın Güzel ve Çirkin'i...

~~

11 Eylül olayını gördükten sonra tipik bir Amerikan dramı olacağını düşünmüştüm kitabın ama kesinlikle şunu söylemeliyim Tersyüz'e bayıldım! O kadar güzel bir kitaptı ki hemen bitti hem de bitmesini istemediğim halde... Şiddetle alıp okumanızı tavsiye ediyorum kitabı bilginize.

Kitap ilk olaydan son olaya kadar o kadar güzel ilerliyor ki ya ben kitabı sevdiğim için bir açık bulamadım ya da bir açık yok. Ambrose, her şeyiyle mükemmel bir çocuk olduğu için zamanla kendine bir kaçış arıyor ve kaçış yolu olarak bulduğu şeyin askerlik olması ne kadar doğrudur bilinmez ama o gittiği andan itibaren okuyucu hop oturup hop kalkıyor. Şahsen ben sanki kendi sevgilim askere gitmiş gibi her an bir şey olabilir korkusu yaşadım sürekli. Ki oldu da...
Fern, birçoğumuzun ilkokul ve lise zamanında yaşadığı gibi diş teli ve gözlük sorunu yaşayan kızıl saçlı çıtı pıtı bir kız. Anne ve babasının artık ümitlerinin bittiği noktada varlığını öğrendikleri için herkes tarafından çok sevilen ama "güzellik" sorunu olan biri. Fern lisedeki her kızın olduğu gibi Ambrose'a ilgilisi var ama ben hayatımda Fern gibi güzel seven birini daha görmedim hayatımda. 

Ambrose ve arkadaşlarının askerde yaşadığı trajik olay sonrasında Fern'ün Ambrose'a ulaşmaya ve onu eski haline getirme çabaları, onun var olan bütün fiziksel kusurlarını hiçe sayıp eskisi gibi görmesi sanırım benim göremeyeceğim kadar güzel bir sevgi türü. Ne kadar Ambrose'un Fern'ü yeteri kadar sevmediğini düşünsem de bazı küçük noktalarda onu da haklı görmedim desem yalan olur. İnanılmaz güzel işlenen aşkları Shakespeare soneleri ve Hamlet alıntılarıyla resmen tam olması gereken düzeydeydi. Ne çok sıkıcılardı ne de çok cıvık. Kısaca günümüz edebiyatında görmediğimiz kadar güzeldi ikisinin de birbirine olan tutumu.

Kitapta ne kadar yan karakter olsa da başrolden daha çok ilgimi çeken bir de Bailey vardı. Fern'ün kas distrofisi olan kuzeni kendisi. Aynı zamanda Fern'ün kendini ona yardım etmeye adadığı muhteşem kişilik. Öyle ki Bailey'in yanında Ambrose halt etmiş diyerek onun olduğu sahneleri iple çektiğimi kabul etmeliyim. İnanılmaz güçlü ve cesur bir karaktere sahip Bailey aynı zamanda çok açık sözlü ve hayata olan bakışıyla beni kendine hayran bıraktı.

Kitap yer yer içimi fena ezdi. Dram okuyamam diyen biriyimdir normalde ama okumamak elde mi elimden bırakamadım ki kitabı. Ambrose ve Fern'ün aşkları olsun, Bailey'in patavatsız konuşmaları, Rita'nın yaşadıkları derken son birkaç aydır okuduğum en iyi kitabın Tersyüz olduğunu söyleyebilirim. Hatta sanırım bunu bu yazıda o kadar çok vurguladığım halde  cümleleri çevirip çevirip aynı şeyleri yazasım geliyor. Bakmanızı şiddetle tavsiye edeceğim bir kitap Tersyüz.

10 yorum:

  1. Dtam sevmiyorum ama kitap var sen cok begrnmissin bende okurum o zaman

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alırken aklımda kesinlikle bu kadar seçebileceğim yoktu. Hatta kitabın başlarında da öyle diyordum ama Bailey en başta kendine bir bağladı tam bağladı en çok onun için okudum :D

      Sil
  2. Şiddetle tavsiye ediyorsan, okunmalı... Ben de okuyacağım... Ya şu günler daha uzun olsa o kadar çok kitap bekliyor ki sırada:( Kalemine sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet özellikle son zamanlarda benim de fazladan zamana ihtiyacım var ama eldekiyle yetinicez mecbur :/
      Umarım beğenirsiniz siz de :)

      Sil
  3. Konusu çok ilgi çekici geldi bana. Sen bu kadar begendiysen bence güzeldir, alıp okurum ben bunu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konu bana çok yavan gelmişti bir de dram sevmem normalde ama şans işte aldım çok sevdim :D beğenirsin umarım :)

      Sil
  4. Dram şu ara bana iyi gelmez ama okumak istiyorum bunu :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten şu ara sen de çok yoğun değil mısın bakarsın bir ara :D

      Sil
  5. Öyle güzel anlatmışsın ki listeye alayım bunu da :)

    YanıtlaSil